fbpx

טיפול רגשי דיאדי לחיזוק הביטחון העצמי לגילאי 3-7

טיפול רגשי בגיל הרך 3-7  כולל מספר סוגי טיפולים רגשיים, המערבים את ההורים באופן ישיר או המתבססים על כלי טיפול שמתאימים במיוחד לטיפול בילדים צעירים

אני מאמינה כי הילד הינו חלק בלתי נפרד ממשפחתו ועל כן הטיפול מתחיל באבחון הקשיים של הילד לצד הקשיים המופיעים במשפחה. כחלק מהאבחון אני מקבלת מידע על ידי שאלונים גם ממסגרת החינוך של הילד, על מנת לייצר תמונה רחבה ככל האפשר, בכדי לייצר תכנית טיפולית המתאימה לילד ולמשפחתו.

לאחר האבחון הטיפול הניתן יכול להתקיים במספר דרכים: טיפול פרטני המלווה בהדרכת הורים, טיפול הורה-ילד, הדרכת הורים בלבד, או הפניה לטיפול קבוצתי.

הטיפול הרגשי בילדים מתרכז בחייו של הילד: ברגשותיו, באמונותיו ובמערכות היחסים שהוא יוצר בסביבתו (משפחה, חברים). הוא שם דגש על המצוקות הנפשיות והקשיים בהם הילד נתקל בחייו, לצד כוחותיו ויכולותיו. הטיפול מתבצע באמצעות משחק ולעיתים גם שיחה, בהתאם ליכולתו של הילד, בין המטופל למטפל כאשר ישנה חשיבות גדולה ליצירת קשר טיפולי בטוח ומוגן, המבוסס על יחסי אמון.

אף על פי שהילד מגיע לטיפול בדרך כלל בתיווך ההורה, הטיפול הינו אינדבידואלי ומתבצע תוך שמירה על פרטיותו של הילד. יחד עם זאת, ישנה חשיבות גדולה למעורבות ההורים ושיתופם ולפיכך מתקיימות עמם פגישות נפרדות בהתאם לצורך ולמהלך הטיפול ולמטרותיו.

השיפור באיכות החיים של הילד ניכר לאחר תקופת זמן מסוימת, בהתאם לקושי איתו מגיע המטופל, לקשר הטיפולי שנוצר וליכולתו להפיק ממנו כלים שימושיים אשר יעודדו אותו להתמודד ולהתגבר על הקונפליקטים בחייו.

טיפול דיאדי

טיפול זה הינו משולב הורה וילד ובמסגרתו ניתן מענה לחיזוק הביטחון העצמי, יצירת שיח רגשי, העצמה, קשיים בתקשורת, דפוסי התנהגות בעייתיים כמו קושי בוויסות רגשי, חרדת נטישה, פחדים וביעותי לילה, בעיות הרטבה – ועוד. מטרותיו העיקריות של הטיפול הדיאדי לאפשר להורה ללמוד כיצד לנהל שיח רגשי עם הילד ולאפשר להורה להתבונן בזמן אמת על סיטואציות שמתנהלות בטיפול ומלמדות את הילד שפה רגשית מעצימה ומתעניינת, שיפור התקשורת בין ההורה לילד, לחזק את מערכת היחסים שלהם ולפתור אתגרים שקיימים בהתנהלות שאיתן הם מתמודדים. ניתן לשלב את הצוות החינוכי בתהליך כדי לתת את המכלול ואת המיטב על מנת שהתהליך הטיפולי יהיה אפקטיבי, יעיל ויביא תוצאות.

טיפול במשחק

סוג טיפול שמתבצע סביב משחק שבו לוקח חלק הילד חלק פעיל ומשמעותי באמצעות משחקי קופסא, עבודה עם סליים או קליי, משחקי כדור, משחקי קלפים – ועוד. באמצעות הטיפול לומד הילד בגיל הרך להביע את עצמו באמצעות מילים וכך הוא יכול ליצור קשר בין-אישי. על ידי שימוש בסמלים, המשחק מסוגל להציף סוגיות מתוך מעמקי נפשו של הילד, וכך אני מקבלת מידע ותובנות לגביו, דבר שמסייע לו לפתור בעיות ולהתפתח ולדבר בשפה רגשית שתאפשר לו להיות מבין ומובן ברמה הרגשית ובכלל.

הדרכה וליווי הורים

ליווי הניתן באופן ישיר להורים. ניתן גם לשלב בין טיפול דיאדי והדרכת הורים. במהלך הטיפול ההורה רואה סוג של מודלינג שיאפשר לו ללמוד מה עובד ומה לא עובד ובאמצעות הלמידה הזו יכול שינוי גם בנקודות המבט, גם באמונות של ההורה הבלתי-מנוסה או המנוסה בכל הקשור לחינוך הילד,ההורה יבין את הקשר בין האתגר החברתי-רגשי של הילד, לבין חווית החיים שלו בבית. בתהליך הליווי מקבלים כלים פרקטיים שיעזרו לכם ליצור את השינוי שאתם רוצים .

ביטחון עצמי הוא חלק מאד חשוב
בהתפתחותם של ילדים קטנים
בלעדיו החיים מאתגרים
מקשים ואינם קלילים
מעיקים ומתסכלים
לנו זה מובן מאליו
אנו פועלים מתוך הרגלים
אך מה קורה אצל ילדים קטנים, שאין להם ביטחון לעשות דברים?
פחד לדבר עם ילד אחר ומדחייה
לשתף מה מציק לי, מה אני רוצה ומה אני מרגיש
לאגור אומץ
אם יפנו אליי האם אצליח לענות או שאסגר ?
הם גדלים לתקשר עם מסכים
שקועים בתוך עולמם
ביטחון עצמי מאפשר לילדים
לאהוב את עצמם
להתנהל ללא חשש
לסמוך על עצמם ולהיות כמו שילדים אמורים להיות
שמחים מצחיקים סקרנים
שובבים
פשוט מאושרים……

דילוג לתוכן